Rakan Pembaca

-> Fasilitator membantu murid membuat pengesanan kemajuan aktiviti   yang   dijalankan   murid secara   formal ( dalam majlis / pertandingan atau tidak formal (misalnya kerja amal / di kelas).

 --> Akan   dibimbing oleh guru   atau fasilitator   untuk   turut   serta   di tempat – tempat   aktiviti   untuk menjalankan aktiviti   RP.
--> Dilatih untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama rakan-rakan di sekolah seperti : aktiviti bercerita, membaca bersama dan bicara buku.
--> Akan   dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk   cara yang   dirancang   untuk menjayakan aktiviti ini.
--> Pelajar    pada    tahap    Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP



  MARKAH
PENGIKTIRAFAN
  100-199
Gangsa
  200-299
  Perak
300-399
Emas
400 ke atas
Nilam

Jadual Sistem Ganjaran RP

AKTIVITI RAKAN PEMBACA


1.
Bercerita tentang cerita dari buku yang telah dibaca (rekod) kepada penonton dalam pertandingan (formal), pelbagai bahasa dalam 5-7 minit.
2.
Bercerita secara tidak formal seperti kerja amal utk lencana pengakap di rumah kebajikan (cth: bedtime stories)
3.
Berucap secara tidak formal di dalam kelas (public speaking) semasa proses pengajaran. Cth:
   - menerangkan proses kitaran hujan (Sains) hasil daripembacaan
   - menerangkan jalan cerita / watak & tema dari buku sastera yang dibaca
   - menerangkan tentang ‘13 Mei’ /  gerakan ‘Enlightenment’ (Sejarah)


CONTOH AKTIVITI KIRAAN PEMARKAHAN TAHAP RAKAN PEMBACA
Aktiviti bercerita  1 sesi x    5 pendengar
1 sesi x 100 pendengar
= 5 markah
= 5 markah
Membaca bersama 1 sesi x      5 pembaca 
1 sesi x    10 pembaca
= 5 markah
= 5 markah
Bicara Buku / Forum Buku / Ulasan Buku 1 sesi x    5   pendengar
1 sesi x 100 pendengar
= 5 markah
= 5 markah
Meminjamkan buku  (t.t. peminjam) -’book swap’
1 buku x       2 peminjam
1 buku x       5 peminjam
= 2 markah
= 5 markah