--> Akan dibimbing oleh guru atau fasilitator untuk turut serta di tempat – tempat aktiviti untuk menjalankan aktiviti RP.
--> Dilatih untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama rakan-rakan di sekolah seperti : aktiviti bercerita, membaca bersama dan bicara buku.
--> Akan dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang untuk menjayakan aktiviti ini.
--> Pelajar pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RPMARKAH | PENGIKTIRAFAN |
100-199 | Gangsa |
200-299 | Perak |
300-399 | Emas |
400 ke atas | Nilam |
Jadual Sistem Ganjaran RP
AKTIVITI RAKAN PEMBACA
1. | Bercerita tentang cerita dari buku yang telah dibaca (rekod) kepada penonton dalam pertandingan (formal), pelbagai bahasa dalam 5-7 minit. |
2. | Bercerita secara tidak formal seperti kerja amal utk lencana pengakap di rumah kebajikan (cth: bedtime stories) |
3. | Berucap secara tidak formal di dalam kelas (public speaking) semasa proses pengajaran. Cth: - menerangkan proses kitaran hujan (Sains) hasil daripembacaan - menerangkan jalan cerita / watak & tema dari buku sastera yang dibaca - menerangkan tentang ‘13 Mei’ / gerakan ‘Enlightenment’ (Sejarah) |
CONTOH AKTIVITI KIRAAN PEMARKAHAN TAHAP RAKAN PEMBACA
Aktiviti bercerita | 1 sesi x 5 pendengar 1 sesi x 100 pendengar | = 5 markah = 5 markah |
Membaca bersama | 1 sesi x 5 pembaca 1 sesi x 10 pembaca | = 5 markah = 5 markah |
Bicara Buku / Forum Buku / Ulasan Buku | 1 sesi x 5 pendengar 1 sesi x 100 pendengar | = 5 markah = 5 markah |
Meminjamkan buku (t.t. peminjam) -’book swap’ | 1 buku x 2 peminjam 1 buku x 5 peminjam | = 2 markah = 5 markah |